Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 190 mesaje ]  Du-te la pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Următorul
Ritul Bizantin in BRU 
Autor Mesaj
Preot
Avatar utilizator

Membru din: 28 Mai 2006, 18:35
Mesaje: 2499
Locaţie: Ploiesti
Mesaj Ritul Bizantin in BRU
Desi subiectul ritului bizantin a mai fost atins in multe discutii din acest forum, cred ca este un subiect interesant, nu numai pentru greco-catolici, ci si pentru romano-catolici si chiar si pentru ortodocsi.

Asadar, ce inseamna acum ritul bizantin pentru Biserica Romana Unita cu Roma, Greco-Catolica?

Ce perspective se deschid pentru cunoasterea si trairea profunda in coordonatele acestui rit, pentru greco-catolicii romani, mai ales dupa hotararile Conciliului Vatican II privitoare la Bisericile Rasaritene?

_________________
Cu iubire in Hristos,
Pr. Ivan O. Radu, Ploiesti - Prahova


25 Oct 2006, 14:24
Profil
Preot
Avatar utilizator

Membru din: 14 Mar 2006, 20:16
Mesaje: 3515
Mesaj 
Ritul bizantin-roman al BGC este rezultatul istoriei acestei Biserici.


25 Oct 2006, 21:42
Profil YIM
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 15 Iun 2006, 22:17
Mesaje: 2659
Mesaj 
---


Ultima oară modificat de singhel pe 15 Ian 2008, 00:28, modificat de 2 ori în total.

25 Oct 2006, 21:46
Profil
Preot
Avatar utilizator

Membru din: 14 Mar 2006, 20:16
Mesaje: 3515
Mesaj 
Ritul BGC este numit bizantin-roman pt a-l deosebi de cel slav , de cel melchit.


25 Oct 2006, 22:03
Profil YIM
Preot
Avatar utilizator

Membru din: 28 Mai 2006, 18:35
Mesaje: 2499
Locaţie: Ploiesti
Mesaj 
PadreCory scrie:
Ritul bizantin-roman al BGC este rezultatul istoriei acestei Biserici.


Deoarece disputele, unele interesante, altele mai plictisitoare, despre ritul bizantin au atins corzi sensibile in multe topice, ma gandesc sa incerc si eu o expunere asupra ritului bizantin roman catolic din Romania.

Se impune o precizare, care de multe ori este scapata din vedere: ritul [liturgic] bizantin al Bisericii Romane Unite cu Roma, apartine unei Biserici "Sui iuris", cu un drept propriu.

Aceste randuieli canonice PROPRII Bisericii Romana Unite cu Roma, o distinge de toate celelalte "tulpini" rituale [izvorate in preajma marilor patriarhate ale primului mileniu crestin], dar o distinge si individualizeaza si de celelalte "ramuarele", daca pot sa ma exprim astfel, ale ritului bizantin [/ ale tulpinii bizantine].

Atata timp cat pe teritoriul tarii noastre vor exista doua "ramurele" bizantine, una in comuniune imperfecta cu Roma [ BOR ], si alta in comuniune deplina cu Roma [ BRU ], este normal si corect sa vorbim despre doua biserici "sui iuris", cu drept canonic propriu, Patriarhatul BOR si Arhiepiscopia Majora a BRU.

Atata timp cat BOR nu se afla in deplina comuniune cu Roma, Patriarhatul de la Bucuresti poate solicita clerului si credinciosilor sai diferite "nuante", mai mult sau mai putin "bizantine", fara sa-si piarda statutul de Patriarhat Ortodox.

Oarecumva tot asa stau lucrurile si cu Arhiepiscopia Majora a BRU.

_________________
Cu iubire in Hristos,
Pr. Ivan O. Radu, Ploiesti - Prahova


17 Feb 2007, 21:12
Profil
Preot
Avatar utilizator

Membru din: 28 Mai 2006, 18:35
Mesaje: 2499
Locaţie: Ploiesti
Mesaj 
Despre o uniformitate liturgica cu BOR nu se prea pune problema, atata timp cat BOR nu e in deplina comuniune cu Roma.

_________________
Cu iubire in Hristos,
Pr. Ivan O. Radu, Ploiesti - Prahova


17 Feb 2007, 21:14
Profil
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 13 Iun 2006, 20:19
Mesaje: 911
Locaţie: Bucuresti
Mesaj 
Pr. Ivan O. Radu scrie:
Se impune o precizare, care de multe ori este scapata din vedere: ritul [liturgic] bizantin al Bisericii Romane Unite cu Roma, apartine unei Biserici "Sui iuris", cu un drept propriu.

Atata timp cat pe teritoriul tarii noastre vor exista doua "ramurele" bizantine, una in comuniune imperfecta cu Roma [ BOR ], si alta in comuniune deplina cu Roma [ BRU ], este normal si corect sa vorbim despre doua biserici "sui iuris", cu drept canonic propriu, Patriarhatul BOR si Arhiepiscopia Majora a BRU.

De acord.

Pr. Ivan O. Radu scrie:
Atata timp cat BOR nu se afla in deplina comuniune cu Roma, Patriarhatul de la Bucuresti poate solicita clerului si credinciosilor sai diferite "nuante", mai mult sau mai putin "bizantine", fara sa-si piarda statutul de Patriarhat Ortodox.
Oarecumva tot asa stau lucrurile si cu Arhiepiscopia Majora a BRU.

Puteti fi mai explicit ? Nu inteleg bine care este legatura pe care o stabiliti intre absenta comuniunii depline cu Roma, eventuala solicitare (?) a diferitelor nuante (liturgice ?) mai mult sau mai putin "bizantine" si calitatea de Patriarhat Ortodox.

Pr. Ivan O. Radu scrie:
Despre o uniformitate liturgica cu BOR nu se prea pune problema, atata timp cat BOR nu e in deplina comuniune cu Roma.

Parinte, daca avem practic acelasi tipic, acelasi calendar, aceleasi carti liturgice cuprinzand aceleasi slujbe, cum de nu se (prea) pune problema uniformitatii liturgice cu BOR ? Care a fost dorinta semnatarilor Unirii de la la 1697-1700 ? Ce asteapta de la noi astazi Scaunul Apostolic al Romei ? Exista un rit bizantin român ortodox si un rit bizantin român greco-catolic, diferit de primul ?
Restabilirea comuniunii depline va conduce la o singura Biserica sui iuris, prin unirea celor doua Biserici sui iuris existente astazi, nu ? Credeti ca doar atunci se va restabiliri uniformitatea liturgica ?

Exista, intr-adevar, diferente de practica liturgica, datorate prigoanei si urmarilor ei. Dar dreptul canonic ne cere astazi respectarea cu religiozitate a textului liturgic si a indrumarilor tipiconale din cartile liturgice autorizate de autoritatea competenta. Nu avem dispensa de la respectarea textului liturgic, calendarului, tipicului.

Vincentiu Cernea

_________________
"Aceştia sunt cei ce vin din strâmtorarea cea mare şi şi-au spălat veşmintele lor şi le-au făcut albe în sângele Mielului. Pentru aceea sunt înaintea tronului lui Dumnezeu şi Îi slujesc ziua şi noaptea..."


18 Feb 2007, 00:09
Profil
Administrator
Avatar utilizator

Membru din: 16 Mar 2006, 16:44
Mesaje: 3471
Locaţie: Montreal, Canada
Mesaj 
Vincentiu Cernea scrie:
Exista un rit bizantin român ortodox si un rit bizantin român greco-catolic, diferit de primul ?

DA, DA, DA, DA, DA, DA, de o suta de ori DA!!!

Indiferent daca ne place sau nu, sunt mai mult sau mai putin diferite.

Iar a incerca sa-l aduci pe unul identic cu celalat este iluzoriu si pagubos atat timp cat sunt doua biserici separate, cu regulile lor separate, cu autoritatea (inclusiv liturgica) separata.


18 Feb 2007, 01:26
Profil WWW
Membru Senior
Avatar utilizator

Membru din: 12 Aug 2006, 21:59
Mesaje: 782
Mesaj Punct de vedere neortodox
Domnule Cernea, BRU se afla in comuniune cu Roma nu cu BOR.
Pentru dv. schimbarile aduse "tipiconului" bizantin(?) de catre BRU inseamna probabil pierderea identitatii, si aceasta e marea dv. greseala pe care nu o puteti depasi.
Renuntarea in mare masura de catre Roma la liturghia tridentina, si adoptarea noii liturghii, face cumva ca biserica romano catolica sa-si schimbe sau sa-si piarda identitatea? Exista cativa fundamentalisti care afirma asta, dar practica pastoratiei dovedeste greseala lor. La ora actuala, reimpunerea obligativitatii liturghiei tridentine, ar goli urgent bisericile romano catolice.
Nu se pune problema uniformizarii liturgice cu BOR, fiindca NU asta a fost dorinta unirii de la 1700. Dorinta acelora a fost in primul rand unirea cu Roma din motive spirituale, si in al doilea rand evitarea calvinizarii pe de o parte, si evitarea slavonizarii sarbesti pe de alta.
Nicidecum acei oameni nu si-au dorit o "uniformizare" sau alta, cu o biserica ortodoxa, fiindca li se impunea de fapt liturghia in slavona sau in greaca. In felul acesta s-a refacut unirea rupta dupa 1054 prin introducerea ritualului slavo bizantin de catre preotii bulgari.
Scaunul apostolic de la Roma nu asteapta de la noi sa ne dizolvam in ortodoxie, si nici nu considera ca nu suntem altceva decat o punte sau vehicul ecumenic. Scaunul Apostolic, asteapta de la noi, ce asteapta de la intreaga Biserica, sa crestem si sa ne mantuim.
Nu suntem domnule Cernea, nici catolici de mana a doua, nici ortodocsi degenerati. Suntem o biserica martira, si daca ati avea priceperea citirii semnelor, ati vedea ca Vaticanul asta apreciaza la noi, nicidecum 'tipiconul slavo bizantin". Vedeti domnule Cernea in ce locuri a fost papa IP II in Bucuresti, si cu ce persoane a tinut neaparat sa se intalneasca. Deocamdata aceste lucruri scapa priceperii dv.
Cand se refera la pastrarea tezaurului liturgic si spiritual rasaritean, Sf Scaun nu interzice nici cresterea, nici imbogatirea acestui patrimoniu, si nici nu interzice BRU accesul la mostenirea patrimoniului spiritual latin.
Documentele magisteriului pe care le tot reproduceti pe forum ca argumente "zdrobitoare" se adreseaza unui numar de 18 biserici rasaritene aflate in prezent in comuniune cu Roma si nu tintesc nicidecum in mod special BRU.
Nu aveti dv. de unde sa stiti la ce va duce restabilirea deplina a comuniunii. Este destul de posibil si alt scenariu: datorita legilor cresterii si scaderii se va ajunge la o BRU mai mare decat BOR si lo o BOR pe cale de disparitie. Cresterea si scaderea de care fac eu vorbire se vad, si se bazeaza una pe sangele martirilor si pe pastoratie, iar cealalta pe inchiderea fata de lume, pe reducerea la ..."tipicon".
Nimic nu ar goli la ora actuala mai repede si mai definitiv bisericile BRU decat revenirea stupida si totala la tipiconul arhaizant inca prescris in cartile liturgice ortodoxe. Mai mult, interzicerea rozarului, a caii sf Cruci, a adoratiei sf Sacrament si condamnarea meditatiilor spirituale, ar face BRU odioasa nu numai propriilor credinciosi, dar si romano catolicilor.
La noi la parohie incep sa vina si ortodocsi care se convertesc la greco catolicism. Culmea este ca vin tocmai datorita ritualului pe care il condamnati dv. si ceilalti. O femeie in varsta de peste 60 de ani, ortodoxa de cand se stie, a fost din intamplare la o liturghie la noi, si de atunci nu a mai lipsit in nici o duminica. Mi-a spus in particular, ca este prima data cand "intelege" si ea o "slujba". A fost de asemenea extrem de impresionata de Calea Crucii. Spune ca asemenea "rugaciune frumoasa" nici nu credea ca poate sa existe, si ca ii multumeste lui Dumnezeu pentru mangaierea asta.


18 Feb 2007, 02:05
Profil WWW
Preot
Avatar utilizator

Membru din: 14 Mar 2006, 20:16
Mesaje: 3515
Mesaj 
Uniformizarea ritului din BGC cu cel al BOR ar duce la "migrarea in masa" a credinciosilor spre Biserica Latina.


18 Feb 2007, 11:37
Profil YIM
Afişează mesajele de la anteriorul:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 190 mesaje ]  Du-te la pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Următorul


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum

Căutare după:
Mergi la:  
cron
Realizat cu phpBB © phpBB Group.
Design Vjacheslav Trushkin.
Translation/Traducere: phpBB România